1.0 Pendahuluan
Bunyi
bahasa dikaji dalam bidang fonetik dan mempunyai sistem atau pertuturan yang
dikaji pula dalam bidang fonologi. Apakah yang dimaksudkan dengan bunyi?
Menurut Abdul Hamid Mahmood dan Nurfarah Lo Abdullah (2013), bunyi ialah kesan
yang didengar oleh telinga yang berlaku apabila udara dari paru-paru keluar
melalui pita suara ke rongga tekak, kemudian terus keluar ke rongga mulut atau
rongga hidung.
Bidang fonetik yang mengkaji bunyi
bahasa dapat dipecahkan kepada tiga iaitu artikulatori, auditori, dan akustik.
Cabang fonetik adalah mengkaji bagaimana bunyi bahasa terhasil, bagaimana bunyi
diklasifikasikan serta bagaimana setiap bunyi yang dikeluarkan berbeza. Bertil
Malmberg pada tahun 1968 mendefinisikan fonetik sebagai pengkajian bunyi-bunyi
bahasa. Tambahanya lagi, fonetik menekankan pelahiran bahasa dan bukan kepada
kandungannya. Dengan kata lain, unit-unit yang digunakan dalam bahasa
pertuturan ialah bunyi-bunyi dan kumpulan-kumpulan bunyi yang boleh dibezakan
oleh telinga manusia tanpa ragu-ragu.
Fonologi pula ialah kajian sistem
bunyi bahasa. Kajian fonologi dapat dibahagikan kepada enam tujuan iaitu untuk
melihat kemestaan bahasa, pemenggalan bunyi bahasa, pola dan kelas bunyi
bahasa, variasi bunyi, proses fonologi, dan perubahan bunyi. Abdullah Hassan
mendefinisikan fonologi adalah bidang yang mengkaji bunyi-bunyi yang berfungsi
dalam sesuatu bahasa itu.
Terdapat beberapa perbezaan antara
fonologi dan fonetik. Antaranya ialah, fonetik mengkaji subdisiplin linguistik
kajian tentang bunyi sebagai fenomena dalam dunia fizikal, fisiologi, anatomi,
neurologi dan psikologi manusia yang menghasilkannya. Sebaliknya, fonologi pula
merupakan subdisiplin linguistik yang mengkaji bahasa iaitu tentang fungsi
perlakuan dan organisasi bunyi sebagai item linguistik. Selain itu, fonetik
juga merupakan kajian tentang sifat-sifat semulajadi, produksi dan persepsi
bunyi-bunyi bahasa yang dihasilkan. Namun, berbeza pula dengan fonologi di mana
fonologi merupakan kajian ssitem bunyi sesuatu bahasa dan sifat-sifat
semulajadi sistem-sistem tersebut secara umum.
2.0 Manfaat
Mempelajari Fonetik dan Fonologi
Melalui
fonetik dan fonologi bahasa Melayu, pelbagai manfaat diperolehi dalam konteks
pengajaran dan pembelajaran di sekolah. Antaranya adalah untuk memberi
pengetahuan tentang ilmu fonetik dan fonologi bahasa Melayu untuk diaplikasikan
secara praktik. Hal ini kerana, ilmu fonetik dan fonologi merupakan asas kepada
pembentukan bahasa baku. Oleh itu, pembentukan kata serta makna adalah lebih
cenderung ke arah kefahaman yang tinggi dalam pengajaran dan pembelajaran
kerana tiada unsur-unsur campuran bahasa rojak dan slanga yang kadang-kadang
sukar untuk difahami. Dengan itu, ilmu fonetik dan fonologi yang dipelajari
perlu dipraktikkan untuk melatih diri dalam berbahasa Melayu yang betul.
Selain itu, mempelajari fonetik dan
fonologi juga dapat membantu kita untuk mengetahui dan memahami tentang bunyi
bahasa dan bukan bunyi bahasa. Dalam kehidupan, manusia menghisap udara setiap
hari. Menurut Indirawati Zahid dan Mardian Shah Omar (2006), udara merupakan
sumber tenaga utama dalam penghasilan bunyi bahasa. Hal ini penting dalam
pengajaran dan pembelajaran di sekolah apabila seseorang guru membincangkan
tentang fungsi serta bunyi-bunyi yang terhasil dan tidak terhasil melalui organ
badan manusia. Sebagai contoh, bunyi bahasa yang terhasil daripada penghasilan
konsonan, vokal dan diftong. Dalam penghasilan vokal, pelbagai bentuk bunyi
bahasa yang terhasil seperti vokal depan luas, vokal depan sempit, vokal depan
separuh sempit, vokal depan luas. Selain itu, terdapat juga vokal tengah, vokal
belakang sempit, dan vokal belakang separuh sempit. Dengan mempelajari fonetik
dan fonologi juga, kita dapat mengenalpasti konsonan asli dalam bahasa Melayu.
Dengan itu, mudahlah bagi kita untuk mengenalpasti bunyi bahasa apabila sesuatu
sebutan keluar daripada sebutan kita. Melaluinya, pengenalan yang lebih
mendalam kepada alat-alat artikulasi dalam penghasilan bunyi bahasa dan bukan
bunyi bahasa. Sebagai contoh, vokal depan sempit (tinggi) [i] menghasilkan
bunyi bahasa seperti:
Awal perkataan
|
Tengah perkataan
|
Akhir perkataan
|
[ikan]
|
[tiba]
|
[tali]
|
[ijab]
|
[kilaŋ]
|
[bəli]
|
[insan]
|
[kita]
|
[padi]
|
Mengenal
pasti perbezaan bunyi bukan bahasa seperti ketawa, menepuk tangan dan berdehem
adalah sebahagian daripada manfaat mempelajari fonetik dan fonologi. Sekiranya
pembelajaran berlangsung, pelajar dapat membezakan apa itu bunyi bahasa dan
bunyi bukan bahasa. Hal ini kerana, bunyi bahasa dalam pengajaran fonetik dan
fonologi adalah bunyi yang terhasil daripada sekatan alat-alat artikulasi yang
menerbitkan perkataan dan mempunyai makna serta dapat difahami. Sebaliknya,
bunyi berdehem atau ketawa bukanlah sebahagian daripada bunyi bahasa kerana
ianya tidak menerbitkan apa-apa makna atau perkataan.
Menurut Raja Mukhtaruddin Raja Mohd.
Dain (1965), manfaat utama seseorang pelajar mempelajari ilmu fonetik dan
fonologi adalah dapat mengatasi masalah yang berkaitan dengan sebutan
terutamanya pelajar bahasa kedua. Penyelesaian masalah ini dapat dilakukan
dengan meneliti secara fonetik variasi-variasi sebutan dialek-dialek satu-satu
bahasa itu. Seperti yang diketahui, setiap pelajar yang mempelajari satu-satu
bahasa kedua pasti akan menghadapi masalah dan kesukaran kerana tidak ada dua
bahasa yang sama. Malah dalam satu bahasa pun terdapat variasi-variasi dan
kelainan-kelainan yang diistilahkan sebagai dialek-dialek tertentu untuk menguasai
bahasa sendiri sepenuhnya sebagai satu mata pelajaran di sekolah-sekolah.
Fonetik dan fonologi bermanfaat dalam penggunaan bahasa.
Contohnya:
/#Dia
memberi saya sebulan gaji#/
Ayat
ini akan sukar disebut oleh pelajar-pelajar Cina yang menuturkan bahasa Cina
sebagai bahasa pertama apabila mereka mempelajari bahasa Melayu sebagai bahasa.
Pelajar-pelajar Cina itu akan menyebutnya seperti:
[dia
mǝmbǝli sajǝ sǝbulan gaǰi]
Tedapat
dua bunyi bahasa yang digantikannya iaitu [r] ke [l] dan [j] ke [ǰ]. Kedua-dua
bunyi [r] dan [ǰ] tidak terdapat dalam bahasa Cina. Oleh yang demikian
kedua-dua bunyi ini digantikan oleh mereka dengan bunyi yang paling dekat yang
terdapat dalam bahasa mereka. Oleh hal yang demikian, dengan mempelajari
fonetik dan fonologi, semua ini boleh dibantu dengan bahan-bahan yang dianalisi
secara fonetik dan oleh guru-guru yang tahu ilmu fonetik. Latihan-latihan yang
mencukupi perlu diberi dan bahan-bahan ini boleh disediakan dan dari analisaan
fonetik. Melaluinya, pelajar sama ada pelajar bukan bahasa kedua atau pelajar
bahasa pertama dapat mempelajari bagaimana cara-cara untuk meggerakkan
alat-alat sebutan atau artikulasi mereka dengan betul. Misalnya pelajar Cina
yang tidak dapat mengeluarkan bunyi [r] dalam bahasa Melayu, dengan bantuan
guru, mereka dapat serta boleh mempelajari cara-cara bagaimana hendak
menggerakkan alat-alat sebutan mereka untuk mengeluarkan bunyi [r] itu. Hal ini
juga sama seperti pelajar yang mempelajari sebutan standard seperti
pelajar-pelajar Terengganu yang dengan mempelajari fonetik dan fonologi, mereka
dapat membunyikan bunyi bahasa dengan betul. Sebagai contoh,
[dia mǝmbǝri sayǝ sǝbulaŋ gaji]
Disebabkan
dialek tidak lekang dari sebutan, maka sebutan [n] akan menjadi [ŋ]. Namun,
dengan mempelajari ilmu fonetik dan fonologi, sebutan standard mereka dapat
diubah dengan sebutan yang betul. Apabila pengetahuan telah bertambah tentang ilmu fonetik dan fonologi
tentunya membolehkan seseorang pendidik mengenali pelbagai variasi bahasa yang
dituturkan oleh murid, dan keadaan ini membolehkan seorang pendidik membetulkan
kesilapan dengan tepat dan berkesan serta dapat membimbing murid supaya mahir
membunyikan dan menyebut sesuatu dengan betul.
Mempelajari fonetik dan fonologi
juga boleh membantu dari huraiannya tentang setiap bunyi bahasa yang
diperhatikannya dalam pertuturan yang dianalisanya itu. Seseorang pelajar
bahasa kedua, penggunaan antara bunyi [k] dan [Ɂ] dalam bahasa Melayu mungkin
merupakan satu masalah. Mereka seharusnya mengetahui tempat [k] digunakan dan
tempat [Ɂ] digunakan dalam pertuturan yang bersambung-sambung. Oleh hal yang
demikian, fonetik, di samping dapat membezakan antara dua bunyi itu dari segi
bentuk dan kualiti akustiknya, akan dapat menentukan tempat penggunaannya yang
wajar, iaitu [Ɂ] pada asasnya merupakan penutup sukukata dalam KVK. Tambahan
lagi, fonetik juga boleh menentukan kecualiannya iaitu sekiranya terdapat kata
pinjaman /cek/, maka [k] sebagai penutup sukukata itu dikekalkan dalam
penyebutan bahasa Melayu.
Selain itu, mempelajari fonetik dan
fonologi juga boleh membantu pelajar menggunakan secara tepat sifat-sifat bunyi
seperti panjang-pendek, tekanan dan tinggi-rendah suara dalam bahasa yang
dipelajari. Fonetik dan fonologi dikatakan boleh membantu kerana dalam bidang
tersebut terdapat teori-teori mengenai sifat-sifat bunyibahasa. Dalam bahasa
melayu, penyelidikan mengenai perkara-perkara ini belum lagi dilaksanakan
dengan meluasnya kerana penggunaan fonetik dan fonologi secara berkesan dalam
bidang pengajaran bahasa belum dilaksanakan lagi. Namun demikian, pengetahuan
fonetik dan fonologi daripada guru yang mengajar bahasa boleh sedikit sebanyak
membantu.
Dalam bahasa Melayu, panjang-pendek
dan tekanan tidak berfungsi selari seperti dalam bahasa Inggeris. Bagi
pelajar-pelajar bahasa Melayu, kedua-dua sifat bunyi ini dipelajari sebagai
gaya dalam bahasa Melayu sahaja. Perbezaan-perbezaan dari segi dua sifat bunyi
ini juga boleh ditinjau dari segi variasi-variasi di dalam dialek-dialek
ataupun variasi-variasi di antara dialek atau dialek-dialek dengan bahasa
melayu standard. Variasi-variasi dari segi panjang-pendek dan tekanan menurut
dialek ini boleh dikaji dan diteliti dan hasilnya amat berguna untuk pengajaran
dan pembelajaran bahasa.
Di samping itu, pembelajaran fonetik dan fonologi turut memberi manfaat
dalam pembelajaran bahasa kanak-kanak. Hal ini kerana penggunaan kaedah fonetik
dapat membantu kanak-kanak membunyikan suku kata dan menggabungkan bunyi-bunyi
bahasa menjadi perkataan. Aktiviti bermain dengan abjad, suku kata dan
perkataan menggunakan kaedah fonetik sangat sesuai dengan kanak-kanak yang baru
mula belajar membaca. Kaedah fonetik membolehkan kanak-kanak membina perkataan
daripada bunyi-bunyi bahasa. Contohnya, bunyi vokal /e/ dapat dibunyikan oleh
kanak-kanak dengan betul sama ada ianya [a] ataupun [ǝ]. Contoh lain adalah
perkataan yang mempunyai sama ejaannya tetapi berlainan maksud dan sebutan.
Dengan mempelajari fonetik dan fonologi ini membolehkan kanak-kanak ataupun
pelajar menyebutnya dengan betul seperti perkataan /perang/. Apabila
ditranskripsikan, perkataan ini boleh membawa kepada dua maksud sama ada [pɘraŋ]
atau [paraŋ].
3.0 Kesimpulan
Mempelajari
fonetik dan fonologi dapat menyediakan bahan-bahan yang sesuai untuk dijadikan latihan-latihan.
Pembelajaran bahasa, terutamanya bahasa kedua, memerlukan banyak sekali
latihan. Latihan perlu untuk kefasihan kerana seseorang itu dikatakan telah
menguasai satu-satu bahasa kedua itu hanya apabila ia telah betul-betul fasih
iaitu tanpa memikirkan detail-detail sebutannya, dia telah tetap bercakap dan
bertutur dangan cepat dan tepat dan dapat difahami oleh pendengar dengan mudah.
Menurut Raja Mukhtaruddin Raja Mohd.
Dain (1965), Leonard Bloomfield menyatakan dalam hubangan pengajaran bahasa
kedua, “practice until it becomes a
second nature”. Inilah yang boleh dilakukan oleh para pelajar bahasa dengan
bantuan fonetik dan fonologi secara langsung atau tidak langsung. Di sinilah
terletaknya penggunaan dan manfaat fonetik dan fonologi yang paling besar.